BEZGLUTENOWA, BOŻE NARODZENIE, BURAKI, DIETY, OKAZJE, POSIŁKI, PRZEPISY, SKŁADNIKI, WARZYWA, WEGAŃSKA, WEGETARIAŃSKA

Zdrowy zakwas z buraków

 Co może taki niepozorny burak? Potrafi zdziałać naprawdę sporo dobrego, dzięki swoim niesamowitym właściwościom. Poza tym, że posiada wiele cennych witamin (A, C oraz witaminy z grupy B), minerałów (żelazo, magnez, potas, wapń, kobalt) oraz kwas foliowy, to dodatkowo poprzez proces fermentacji zyskuje dodatkowe „moce”, dzięki wytworzeniu bakterii probiotycznych.
Działanie soku lub kiszonki z buraków jest nieocenione, a to dlatego, że przede wszystkim: wzmacnia odporność organizmu, wpływa pozytywnie na układ krwionośny, ma właściwości antyoksydacyjne oraz przeciwdziała procesom nowotworowym, pomaga w walce z wirusami, zwiększa wytrzymałość, pomaga w odchudzaniu, odkwasza organizm. To nie są wszystkie „mega moce”, które posiada ten pyszny napój. Można by je wymieniać bez końca.
Toteż nie pozostaje nam nic innego jak zabrać się przygotowanie tego cennego eliksiru, bo naprawdę warto.
Także podajemy przepis i do dzieła!

Ilość: 2,7 l
Czas przygotowania: 30 min + 3-5 dni kiszenie
Składniki:
– 2 kg buraków (najlepiej ekologicznych)
– 2 główki czosnku
– 8 listków laurowych
– 12-15 ziarenek ziela angielskiego
– 1 łyżka soli na 1 litr przegotowanej wody
– opcjonalnie 2 łyżki soku z kiszonych ogórków

Przygotowanie:
1. Słoik lub inne naczynie (nie plastikowe) o pojemności 4,5 litra wyparzamy.
2. Buraki obieramy ze skórki i kroimy w plastry o grubości ok. 3 – 4 mm.
3. Czosnek obieramy i każdy ząbek kroimy w poprzek.
4. W słoiku układamy warstwami buraki, czosnek, liście laurowe i ziele angielskie.
5. Mieszamy ostudzoną wodę z solą w proporcji 1 łyżka soli na litr wody i zalewamy ułożone w słoiku buraki (wszystkie buraki muszą być zakryte).
6. Słoik przykrywamy lnianą ściereczką lub gazą i wiążemy sznurkiem lub gumką.
7. Słoik odstawiamy w zacienione miejsce na 3-5 dni (czas kiszenia zależy od temperatury w pomieszczeniu), po tym czasie zakwas przecedzamy i przelewamy do wyparzonych butelek lub słoików i szczelnie zamykamy. Przetrzymujemy w lodówce.
8. Tak przygotowany zakwas można pić (najlepiej codziennie po 3-4 łyżki) lub wykorzystać do zrobienia barszczu.


Warzywa korzeniowe 2017

11 Comments on “Zdrowy zakwas z buraków

  1. Robimy i zjadamy ze smakiem! Bardzo polecamy, ale uwaga! Słoiki muszę być bezpośrednio przed użyciem dobrze wyparzone. Są zmywarki z funkcją wyparzania – polecam – inaczej może się zrobić niezdrowy ferment i pleśń, a wtedy szkoda pracy.

    1. Dokładnie tak! To bardzo ważne aby wyparzyć słoiki lub butelki, w których będziemy przechowywać zakwas. Jeśli w czasie fermentacji próbujemy zakwas, także należy to robić wyparzoną łyżką 🙂

    1. Długość kiszenia zależy od temperatury otoczenia, im jest cieplej tym proces trwa krócej (w przypadku gdy jest zimniej proces może wydłużyć się nawet do 7 dni). Należy sprawdzić czy na powierzchni zakwasu wytworzyła się charakterystyczna dla kiszonek piana (to objaw, że proces fermentacji się rozpoczął), natomiast to czy zakwas jest już gotowy sprawdzamy próbując go, oczywiście za pomocą wyparzonej łyżki (aby nie doprowadzić do pojawienia się pleśni).

    1. Agnieszko oczywiście, że nie ma co czekać 😀 , zwłaszcza że zbliża się okres, kiedy to przyda nam się dodatkowa odporność, witalność oraz zastrzyk witamin. Także do dzieła! 🙂

    1. Dziękujemy bardzo 🙂 Zapraszamy do odwiedzania naszego bloga. Będą pojawiały się nowe przepisy, warzywne również 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *